گزارش مالی فولکسواگن: افت درآمد در پی افزایش فروش خودروهای برقی!
سود خالص گروه فولکسواگن در سهماههی نخست ۲۰۲۵ با افت ۴۰٫۶ درصدی به ۲٫۱۸ میلیارد یورو (۲٫۴۷ میلیارد دلار) رسید. در نگاه اول شاید تصور شود این کاهش به افت فروش مربوط است، اما آمار رسمی نشان میدهد فروش خودروهای فولکسواگن ۱٫۴ درصد رشد داشت و به ۲٫۱۳ میلیون دستگاه رسید.
دلیل اصلی افت سود فولکسواگن، افزایش فروش خودروهای برقی است. فروش خودروهای برقی فولکسواگن در اروپا در فصل گذشته بیش از دو برابر شد و در آمریکا ۵۱ درصد رشد داشت.
سفارشهای معوق خودروهای برقی در اروپای غربی ۶۴ درصد رشد کرد و خودروهای برقی بیش از ۲۰ درصد کل سفارشهای فولکسواگن در این منطقه را به خود اختصاص دادهاند. فولکسواگن با ۲۶ درصد سهم بازار، همچنان پیشتاز بازار خودرو برقی در اروپا است؛ اما گرایش به خودروهای برقی کمسودتر، حاشیهی سود عملیاتی شرکت را از ۶ درصد به ۳٫۷ درصد کاهش داد.
آرنو آنتلیتز، مدیر مالی و عملیاتی گروه فولکسواگن، تأکید کرد که موفقیت این شرکت در حوزهی خودروهای برقی، ضعف ساختاری سودآوری آنها را آشکار کرده است. او میگوید فولکسواگن باید هزینههای تولید را کاهش و حاشیهی سود مدلهای برقی را افزایش دهد.
مقالههای مرتبط
در سال ۲۰۲۳ پیشبینی شده بود سودآوری خودروهای برقی تا ۲۰۲۵ با مدلهای بنزینی برابر شود؛ اما این هدف حالا به ۲۰۲۶ موکول شده است؛ سالی که مدل ID.2 و مدل کراساور آن با سودآوری مشابه T-Cross عرضه خواهند شد. برندهای کوپرا و اشکودا نیز مدلهای خود را در بازهی قیمتی ۲۵ هزار یورو معرفی خواهند کرد. مدل ارزانتر ID.1 با قیمت ۲۰ هزار یورو برای سال ۲۰۲۷ برنامهریزی شده است.
افت سود فقط به خودروهای برقی مربوط نمیشود. فولکسواگن همچنان درگیر هزینههای مربوط به پروندهی دیزلگیت و الزامات سختگیرانهتر قوانین آلایندگی اتحادیهی اروپا است.