بازگشت بازار به دنیای تماشای آنلاین: راهاندازی مجدد سرویس ویدیویی
بازار یکی از بزرگترین مارکتهای اندرویدی در ایران، در تازهترین اقدام خود سرویس تماشای آنلاین ویدیو را به اپلیکیشنش اضافه کرد. این سرویس که هماکنون برای ۹۵ درصد از کاربران نسخه ۲۴.۶ بازار در دسترس قرار گرفته، امکان تماشای فیلمها و سریالهای ایرانی و خارجی، انیمیشنها و محتواهای متنوع دیگر را فراهم میکند.
به گزارش زومیت و به نقل از روابط عمومی بازار، بیش از ۱۰ هزار محتوای ویدیویی در حال حاضر روی این پلتفرم عرضه شده و قرار است بهزودی این مجموعه کاملتر شود. صفحه ویدیوی بازار با بخشهایی نظیر سریالهای پرطرفدار، فیلمهای سینمایی در ژانرهای مختلف و انیمیشن طراحی شده تا تجربهای جامع برای کاربران رقم بزند.
اما این اولین تجربه بازار در حوزه محتوای ویدیویی نیست. این پلتفرم پیشتر در سال ۱۳۹۷ سرویسی مشابه راهاندازی کرده بود که با هدف تکمیل سبد محتوای دیجیتال کاربران طراحی شده بود. با این حال، در سال ۱۴۰۰ این سرویس متوقف شد؛ تصمیمی که به گفته شهاب خدابخش، مدیرعامل بازار، به دلیل تمرکز بیشتر بر نقش اصلی این پلتفرم بهعنوان میزبان برنامهها و بازیهای موبایلی در ایران گرفته شد. خدابخش در این باره میگوید: «هدف ما همیشه تکمیل زنجیره ارزش در صنعت سرگرمی بوده، اما در آن زمان محدودیتهایی پیش روی ما قرار داشت که ادامه مسیر را دشوار کرد.» او تأکید میکند که سرویس جدید با بهرهگیری از تجربیات گذشته و رفع موانع پیشین، این بار با رویکردی متمرکزتر و پایدارتر عرضه شده است.
بخش ویدیوی بازار، در واقع دسترسی به تمامی محتواهای منتشر شده در اکثر VODها را دارد. تمام محتوای موجود در بازار آثاری با کیفیت و استاندارد (پرمیوم) هستند که عوامل حرفهای در تولید آن دخالت دارند. بازار اما اقدام جالبی که انجام داده تبدیل این بخش به یک پلتفرم AVOD است که تفاوتهای کوچک ولی به درد بخوری با خود VODها دارد. به طور کلی VODها به سه دسته SVOD، TVOD و AVOD تقسیمبندی میشوند و اکثر بازیگرانی که در این عرصه میشناسیم از نوع SVOD (مخفف کلمه Subscription Video On-Demand Streaming) هستند، یعنی سایتهایی که باید برای دیدن محتوای موجود در آنها یک حق اشتراک (از یک روزه تا یک ساله) از آنها خریداری کرد تا دسترسی کلی به یک آرشیو غنی که روز به روز آپدیت میشود را پیدا کرد
این بازگشت، نشانهای از تغییر استراتژی بازار در مواجهه با نیازهای روبهرشد کاربران است. خدابخش با اشاره به اهمیت دسترسی سریع کاربران به محتوای ویدیویی، این سرویس را گامی برای تکمیل سبد محتوای دیجیتال بازار میداند. با توجه به سابقه نهچندان موفق این پلتفرم در تجربه قبلی، سؤال اینجاست که آیا بازار این بار میتواند با درسهایی که از گذشته آموخته، جایگاه خود را در بازار رقابتی محتوای ویدیویی ایران تثبیت کند؟ موفقیت این سرویس، بهویژه با توجه به رقابت سنگین با پلتفرمهایی نظیر فیلیمو و نماوا، نیازمند ارائه محتوای جذاب، پایداری فنی و تجربه کاربری متفاوت خواهد بود.