خطرات پنهان روتینهای پوستی نوجوانان در تیکتاک؛ از حساسیت تا آسیب به پوست

مطالعهای ارتباط بین روتینهای مراقبت از پوست در تیکتاک با حساسیتهای پوستی مادامالعمر و خطرات دیگر را نشان میدهد
به گزارش انتخاب و به نقل از gizmodo؛ اولین مطالعه از این دست، خطرات متعددی را در ارتباط با این روتینهای پیچیده مراقبت از پوست برجسته میکند، از جمله تحریک پوست، حساسیت به آفتاب و واکنشهای آلرژیک.
جستجوی هشتگ «مراقبت از پوست» در تیکتاک بیش از ۳۵ میلیون ویدئو را نشان میدهد که بیشتر آنها طبق فرمولی مشابه ساخته شدهاند. یک اینفلوئنسر زیبایی با لحنی آرام میگوید: «با من آماده شو» و سپس مراحل روتین مراقبت از پوست خود را که اغلب شامل چندین مرحله و تعداد زیادی محصول است، به بینندگان نشان میدهد. این ویدئوها بسیار محبوب هستند، اما تحقیقات جدید نشان میدهد ممکن است بیشتر آسیبرسان باشند تا مفید.
در نخستین مطالعهای که خطرات و فواید روتینهای مراقبت از پوست در شبکههای اجتماعی را بررسی میکند و امروز در مجله Pediatrics منتشر شده، پژوهشگران دانشگاه نورثوسترن رژیمهای مراقبت از پوست کاربران تیکتاک را در بازه سنی ۷ تا ۱۸ سال تحلیل کردند. نتایج نشان داد که این دختران به طور متوسط از ۶ محصول مختلف روی صورت خود استفاده میکنند و برخی بیش از دوازده محصول به کار میبرند. هزینه معمول این روتینها حدود ۱۶۸ دلار در ماه است و شامل ۱۱ ماده فعال مختلف میشود که هرکدام برای رفع مشکل خاصی مانند آکنه یا پیری پوست طراحی شدهاند.
خالقان این ویدئوها به دنبال پوست بیعیب و نقص هستند و میخواهند به شما هم کمک کنند این پوست را پیدا کنید. اما واقعیت این است که استفاده همزمان از این تعداد ماده فعال خطر تحریک پوست، حساسیت به آفتاب و آلرژی پوستی به نام درماتیت تماسی را افزایش میدهد، طبق گفته محققان. مطالعات پیشین نشان دادهاند که ایجاد این آلرژی ممکن است محدودیتهایی مادامالعمر در استفاده از صابونها، شامپوها و لوازم آرایشی ایجاد کند.
مولی هیلز، نویسنده اصلی مطالعه و متخصص پوست دانشگاه نورثوسترن، در بیانیهای گفت: «این ریسک بالای تحریک پوست ناشی از استفاده همزمان از چندین ماده فعال مانند اسیدهای هیدروکسی است، همچنین استفاده مکرر و ناخواسته از یک ماده فعال که در چندین محصول مختلف تکرار شده است.»
در این مطالعه، هیلز و همکارش حسابهای کاربری تیکتاکی ساختند و خود را ۱۳ ساله معرفی کردند. آنها ۱۰۰ ویدئوی منحصربهفرد مراقبت از پوست را جمعآوری کرده و مشخصات سازندگان، تعداد و نوع محصولات استفاده شده و هزینه کلی هر روتین را ثبت کردند. طبق مطالعه، ۸۲ سازنده از این ویدئوها دخترانی با پوست روشن، صاف و بدون لک بودند. سپس لیستی از مواد فعال و غیرفعال هر محصول تهیه و موادی که بیشترین احتمال ایجاد درماتیت تماسی را دارند شناسایی کردند.
در ۱۰۰ ویدئو، ۲۶۰ محصول متفاوت دیده شد. در میان ۲۵ ویدئوی پربازدیدتر، ۷۶٪ حداقل یک ماده آلرژن تماسی داشتند که معمولاً عطر بود. اما رایجترین مواد فعال، لایهبردارهای شیمیایی به نام اسیدهای آلفا هیدروکسی (AHAs) بودند. ویدئوهای محبوب به طور متوسط سه نوع AHA در روتین خود داشتند و برخی حتی تا هفت نوع از این لایهبردارها را استفاده کردند. محبوبترین ماده فعال، اسید سیتریک بود که در ۲۹٪ محصولات دیده شد.
طبق اداره غذا و داروی آمریکا، اسیدهای آلفا هیدروکسی میتوانند باعث تحریک پوست و افزایش حساسیت به آفتاب شوند. به همین دلیل مهم است که این مواد با دقت و در حد اعتدال استفاده شوند و حتماً پس از آنها از کرم ضدآفتاب استفاده شود تا از آفتابسوختگی و خطر ابتلا به سرطان پوست جلوگیری شود. با این وجود، تنها ۲۶٪ ویدئوهای مربوط به مراقبت روزانه از پوست شامل ضدآفتاب بودند.
نویسندگان میگویند: «نرخ پایین استفاده از ضدآفتاب در این ویدئوها فرصتی بزرگ را از دست داده، بهویژه برای سازندگان و کاربران جوانتر که هنوز به درمانهای ضدآکنه، مواد ضدپیری یا مرطوبکنندههای موضعی نیاز ندارند، اما به محافظت مداوم در برابر آفتاب نیازمندند.» در یکی از ویدئوها، دختری ۱۰ ساله با موهای قرمز و پوست روشن و ککومک، که این ویژگیها خطر ملانوما را افزایش میدهد، از هشت محصول مختلف استفاده کرد که هیچکدام ضدآفتاب نداشت.
گیزمودو برای اظهار نظر با تیکتاک تماس گرفت اما تا زمان انتشار گزارش پاسخی دریافت نکرد. یک سخنگوی تیکتاک به گاردین گفت: «این نوع محتوا در تمام رسانهها رایج است و نویسندگان هم اذعان دارند که تأثیر آن روی سلامت روان نوجوانان را بررسی نکردهاند. اما آنها مزایای واقعی در ابراز خود نوجوانان، تقویت ارتباط والدین و نوجوانان و ایجاد جامعه حمایتی در تیکتاک را هم یافتهاند.»
با این حال، پژوهشگران نتیجه گرفتند که این ویدئوها «برای جمعیت کودکان و نوجوانان هدف تقریباً هیچ فایدهای ندارند.» این روتینها بیش از حد پیچیده، وقتگیر، پرهزینه و موجب افزایش تماس کودکان با عوامل تحریککننده، آلرژیزا و آسیبدیدگی ناشی از آفتاب میشوند.
تس مکفرسون از انجمن متخصصان پوست بریتانیا، که در این مطالعه حضور نداشت، به گاردین گفت: «رواج محتوای مراقبت از پوست باعث افزایش انگ و تبعیض نسبت به آکنه، اگزما، پیری و دیگر مشکلات پوستی شده است.»
او افزود: «کودکان هر روز دنبال محصولات مراقبت از پوست میروند، در حالی که نیازی به آنها ندارند و این محصولات کمکی نمیکنند. این مسئله نگرانی جدی درباره نگرش جامعه نسبت به زیبایی و سلامت پوست است.»