اخبار

ضوابط گزینش معلمان بدون تغییر/ احتمال بازنگری رشته ها

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، همزمان با انتشار دفترچه راهنمای آزمون استخدامی وزارت آموزش‌وپرورش، موجی از انتقادات و اعتراضات از سوی داوطلبان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف دانشگاهی شکل گرفت.

دلیل اصلی این اعتراضات، حذف بسیاری از رشته‌ها از فهرست مجاز برای شرکت در آزمون است؛ موضوعی که به‌ویژه در مورد شغل «آموزگار ابتدایی» محل بحث شده است.

معترضان می‌گویند طی سه سال گذشته و بر اساس تصمیمات دولت قبل، امکان شرکت طیف وسیعی از فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف، حتی رشته‌های نامرتبط، در آزمون آموزگاری فراهم بود؛ اما در آزمون جدید، تنها فارغ‌التحصیلان رشته‌های «مرتبط با علوم تربیتی و روان‌شناسی» می‌توانند ثبت‌نام کنند.

خبرنگار تسنیم در گفت‌وگو با علی فرهادی، سخنگوی وزارت آموزش‌وپرورش، درباره احتمال اصلاح دفترچه و بازگشت رشته‌های حذف‌شده کسب اطلاع کرد. فرهادی ضمن تأکید بر اینکه «در حال حاضر تصمیمی برای اصلاح دفترچه وجود ندارد»، گفت: فهرست رشته‌های مجاز با نظر شورای تحول، متشکل از نمایندگان وزارت آموزش‌وپرورش و سازمان اداری و استخدامی، تدوین شده و در مشاغل تخصصی مانند آموزگاری نمی‌توان پذیرش را به طیف وسیعی از رشته‌ها گسترش داد. در این شغل، تأکید بر رشته‌هایی است که پیوند مستقیم با تعلیم و تربیت دارند.

با این حال، پیگیری خبرنگار تسنیم از منابع مطلع در وزارت آموزش‌وپرورش حاکی از آن است که با توجه به گستردگی اعتراضات، احتمال بازنگری در جداول رشته‌ها و اضافه شدن برخی عناوین جدید همچنان منتفی نیست.

نصرالله پژمان‌فر، نماینده مجلس، نیز گفت: متأسفانه در دفترچه آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش، اجازه انتخاب رشته برای دبیری در عناوینی چون عربی، معارف اسلامی و آمادگی دفاعی برای طلاب در نظر گرفته نشده بود. اما با پیگیری از وزیر آموزش‌وپرورش و سازمان امور اداری و استخدامی، مجوز این رشته‌ها برای طلاب سطح 2 و 3 صادر شد.

کاهش سهم مصاحبه علمی برای شفافیت بیشتر

یکی دیگر از نکات بحث‌برانگیز در آزمون امسال، کاهش سهم مصاحبه علمی از 70 به 30 درصد و افزایش وزن آزمون کتبی است. برخی داوطلبان نگران‌اند که این تغییر، کیفیت ارزیابی تخصصی را کاهش دهد، اما در مقابل، کارشناسان و برخی مسئولان آموزشی این اقدام را در راستای افزایش شفافیت و کاهش احتمال اعمال‌نظرهای سلیقه‌ای ارزیابی می‌کنند.

فرهادی در این‌باره گفت: در آزمون‌های گذشته، برخی داوطلبان از تأثیر بالای مصاحبه علمی و احتمال اعمال سلیقه‌ها گلایه داشتند؛ به همین دلیل امسال تصمیم گرفته شد سهم مصاحبه از 70 به 30 درصد کاهش یابد تا ارزیابی‌ها شفاف‌تر و عادلانه‌تر صورت گیرد.

گزینش؛ همان روال سابق با اطلاع‌رسانی بیشتر

همزمان با تغییرات آزمون، شایعاتی درباره تضعیف روند گزینش نیز مطرح شد. اما رضا روستایی، مدیرکل هیئت مرکزی گزینش وزارت آموزش‌وپرورش، در گفت‌وگو با تسنیم تأکید کرد که روند گزینش هیچ تغییری نکرده و مانند گذشته ادامه دارد.

وی افزود: کاهش سهم ارزیابی علمی به 30 درصد اساساً به گزینش مرتبط نیست، چرا که این مرحله نوعی مصاحبه علمی است و فرآیند آن از گزینش مجزاست.

روستایی یادآور شد: امسال برای نخستین‌بار، معیارهای گزینش معلمان به‌صورت شفاف در دفترچه آزمون درج شده است تا داوطلبانی که شرایط لازم را ندارند، از همان ابتدا ثبت‌نام نکنند.

ضوابط گزینش و معیارهای اصلح

بر اساس دفترچه آزمون، ضوابط عمومی گزینش شامل مواردی چون التزام عملی به احکام اسلام، عدم اشتهار به فساد اخلاقی، نداشتن سابقه فعالیت در گروه‌های غیرقانونی و عدم محکومیت کیفری مؤثر است.

همچنین، معیارهای انتخاب اصلح عبارت‌اند از:

  • سابقه ایثارگری
  • فعالیت‌های مذهبی و اجتماعی (نماز جمعه، انتخابات، راهپیمایی و…)
  • همکاری با نهادهای انقلابی
  • رعایت حجاب و پوشش اسلامی
  • کسب رتبه‌های علمی، فرهنگی، مذهبی یا ورزشی
  • تمایل به خدمت در مناطق محروم
  • پوشش برتر برای رشته‌هایی مانند امور تربیتی، الهیات، معارف اسلامی و دروس دینی

انتهای پیام/

تیم تحریریه ایگرام

تیم تحریریه ایگرام با تجربه سال‌ها فعالیت حرفه‌ای در حوزه‌هایی مانند اقتصاد دیجیتال، فناوری، کسب‌وکار، گردشگری و هنر، محتوایی دقیق، به‌روز و قابل اعتماد تولید می‌کند. ما با همکاری کارشناسان سئو و رعایت اصول روزنامه‌نگاری مدرن، هزاران مقاله علمی و خبری منتشر کرده‌ایم تا نیازهای اطلاعاتی مخاطبان را به بهترین شکل پاسخ دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا