قائممقام مدیرعامل بانیمد: بیش از هزار برند ایرانی در بانیمد فعالیت میکنند
بانیمد در سال ۱۳۹۳ فعالیت خود را با همکاری برند جینوست آغاز کرد. طی سالهای گذشته، این مجموعه با تکیه بر مدل کسبوکار خود توانسته از فراز و نشیبهای صنعت مد عبور کرده و جایگاه ویژهای در بازار آنلاین پوشاک ایران به دست آورد. به گفته، قائممقام مدیرعامل بانیمد، ساختن یک تجربه خوب برای کاربر اولویت اصلی این پلتفرم است. امروزه بانیمد با بیش از هزار برند ایرانی همکاری دارد.
در طول سالهای گذشته، برندهای مختلفی تلاش کردند وارد صنعت مد شوند؛ اما برخی از آنها نتوانستند در این بازار دوام بیاورند و به فعالیت خود ادامه دهند. مجید مظاهری، قائممقام مدیرعامل بانیمد در گفتوگو با زومیت، درباره چالشهای این صنعت میگوید:
مدل کسبوکار در صنعت مد، بهویژه در حوزه فست فشن (Fast fashion)، نقشی اساسی ایفا میکند؛ چرا که این نوع از کسبوکارها مبتنی بر ترند هستند. عملکرد فست فشن به این صورت است که شما محصولی را تولید میکنید و پس از دریافت بازخورد، باید بهسرعت انتظارات مشتری را برآورده کنید. اجرای صحیح این فرایند، نقش مهمی در موفقیت کسبوکارها دارد.
– مجید مظاهری، قائممقام مدیرعامل بانیمد
کسبوکارهای این حوزه باید در مسیر شخصیسازی و سلیقه کاربر حرکت کنند. مظاهری معتقد است: «امروزه پلتفرمهای مد فقط برای فروش آنلاین لباس نیستند، بلکه ساختن یک تجربه خوب برای مشتری اهمیت بیشتری دارد؛ چرا که این محصولات جزو کالاهای ضروری نیستند و افراد خرید خود را بیشتر بر اساس علاقه و هیجان انجام میدهند. بنابراین، باید برای کاربر تجربهای خوشایند خلق کرد. امروزه در اروپا و آمریکا، بخش قابلتوجهی از فرایند خرید بر همین مسئله متمرکز شده است.»
امروزه پلتفرمهای مد فقط برای فروش آنلاین لباس نیستند، بلکه ساختن یک تجربه خوب برای مشتری اهمیت بیشتری دارد
به گفته مظاهری، بانیمد نیز در تلاش است تا در راستای ایجاد تجربهای مطلوب برای کاربران خود حرکت کند:
ما در بانیمد سعی میکنیم یک تجربه خوب بسازیم و بتوانیم با ارتقای سطح خدمات خود به نیازمندیهای کاربران پاسخ دهیم. ما تنها پلتفرمی هستیم که در حوزه مد، امکان تعویض همزمان را فراهم کردهایم تا اگر کاربر از سایز یا رنگ کالا رضایت نداشت، بتواند همزمان درخواست تعویض را ثبت و پیگیری کند.
– مجید مظاهری، قائممقام مدیرعامل بانیمد
عدم اعتماد به خرید آنلاین، یکی از اصلیترین چالشهای فروش آنلاین پوشاک به شمار میرود. به گفته قائممقام مدیرعامل بانیمد، مردم چین حدود ۷۰ درصد از خریدهای خود را بهصورت آنلاین انجام میدهند و رسیدن به این عدد نیازمند زیرساخت مناسب و اعتمادسازی است.
در ایران، به جز فروش از طریق شبکههای اجتماعی، تنها بین ۱.۵ تا ۲ درصد از پوشاک بهصورت آنلاین به فروش میرسد
در سال ۲۰۱۹، سهم بازار مد حدود ۵۰۰ میلیارد دلار بوده است. این عدد در سال گذشته به ۸۰۰ میلیارد دلار رسید و برآورد شده است که تا سال ۲۰۳۰، سهم این بازار به ۱.۵ تریلیون دلار برسد. ایران فاصله بسیار زیادی با این عدد دارد. قائممقام بانیمد علت این فاصله را نبود بازیگران جدی میداند و معتقد است که ورود بازیگران خارجی میتواند موجب رشد سهم ایران از این بازار شود.
او درباره مقایسه فروش آنلاین و حضوری پوشاک میگوید: «حداکثر سهم فروش آنلاین پوشاک، ۷۰ درصد است. در ایران، به جز فروش از طریق شبکههای اجتماعی، تنها بین ۱.۵ تا ۲ درصد از پوشاک بهصورت آنلاین به فروش میرسد و ما در این میان با فاصله قابلتوجهی از سایر پلتفرمها جلوتر هستیم.»
بانیمد در رویدادهایی مانند بلکفرایدی، رشد سه برابری در تعداد سفارش و پنج برابری در مبلغ را تجربه میکند. مظاهری با اشاره به این موضوع، درباره سطح سرویسدهی بانیمد میگوید:
ما همیشه سعی میکنیم با ارائه سطح سرویسدهی مناسب، شرایطی را فراهم کنیم که کاربر از خرید خود رضایت داشته باشد؛ ولی ما هنوز نتوانستهایم سرویسهای خود را به کاربران معرفی کنیم و بعضی از آنها از امکان تعویض و مرجوع کردن کالا در خرید آنلاین خبر ندارند.
– مجید مظاهری، قائممقام مدیرعامل بانیمد
بعضی از پلتفرمهای آنلاین پوشاک پس از خروج برندهای خارجی از ایران، افت شدیدی را تجربه کردند
در سالهای گذشته، برخی از پلتفرمهای آنلاین پوشاک پس از خروج برندهای خارجی از ایران دچار افت شدیدی شدند؛ اما بانیمد از جمله کسبوکارهایی بود که توانست روند رشد خود را حفظ کند. به گفته او، بانیمد امروزه با بیش از هزار برند ایرانی همکاری دارد: «در حال حاضر، بیش از هزار برند ایرانی در بانیمد فعالیت میکنند. دسته اول شامل برندهایی میشود که در سطح عموم جامعه شناختهشده هستند. دسته دوم، برندهایی هستند که هنوز چندان شناختهشده نیستند؛ اما آینده روشنی پیشرو دارند، چرا که از سیاست و ساختار شعبههای یکپارچهای برخوردارند.»
با این وجود، برندهای شناختهشدهای نیز هستند که هنوز در بانیمد حضور ندارند. قائممقام مدیرعامل بانیمد درباره این برندها میگوید: «آنچه که لازم بوده است داخل بانیمد وجود دارد. در این صنعت، ممکن است چند برند در سبک خواصی فعالیت کنند و آن دسته از برندهایی که در بانی مد حضور ندارند؛ جز اولویتهای بعدی ما قرار دارند. در مجموع، برندهای اصلی ایرانی در بانیمد فعالیت میکنند و برنامه داریم که همین چند برند باقیمانده هم به پلتفرم اضافه کنیم.»