مدیرعامل آمازون: از شرایط چالشبرانگیز تعرفهها عبور خواهیم کرد
اندی جسی مدیرعامل آمازون در جریان گزارش مالی فصل اول ۲۰۲۵ اعلام کرد با وجود تهدید تعرفههای جدید دولت ترامپ، این شرکت همچنان تقاضای قوی و پایداری را تجربه میکند. او گفت آمازون نشانهای از کاهش خرید کاربران مشاهده نکرده و حتی در برخی دستهبندیها، افزایش خرید برای مقابله با پیامدهای احتمالی تعرفهها دیده شده است.
جسی تأکید کرد قیمت میانگین کالاهای خردهفروشی در پلتفرم آمازون هنوز افزایش معناداری نداشته است. بهنوشتهی ورج، بخشی از این موضوع به خریدهای زودهنگام آمازون و برخی فروشندگان وابسته مربوط میشود، اما مهمتر از همه، بسیاری از فروشندگان هنوز قیمتهای خود را تغییر ندادهاند.
به گفتهی جسی، آمازون نسبت به بسیاری از خردهفروشان دیگر آسیبپذیری کمتری در برابر تعرفهها دارد، زیرا خردهفروشان غیرمستقیم معمولاً کالاها را از واسطههایی میخرند که خود آنها کالا را از چین تأمین میکنند و در نتیجه با هزینهی نهایی بیشتری مواجهاند، درحالیکه بسیاری از فروشندگان آمازون بهطور مستقیم با مصرفکنندهی آمریکایی در ارتباط هستند.
جسی خاطرنشان کرد برخلاف تصور عمومی، بیشتر فروش آمازون شامل کالاهای گرانقیمت نیست، بلکه اقلام ضروری روزمره بیشترین فروش را دارند. رشد فروش این کالاها در سهماههی اول بیش از دو برابر سایر دستهها بوده است. این محصولات یکسوم از فروش آمازون در ایالاتمتحده را تشکیل دادهاند و خردهفروش آنلاین حتی بدون درنظر گرفتن فروشگاههای Whole Foods و Amazon Fresh، یکی از بزرگترین فروشگاههای مواد غذایی در آمریکا محسوب میشود.
جسی در پایان گفت در شرایط ناپایدار اقتصادی، مشتریان تمایل دارند به برندهایی اعتماد کنند که تجربهی خرید بهتری ارائه میدهند. باتوجه به تنوع گستردهی محصولات، قیمتهای رقابتی و تحویل سریع، آمازون توانسته است در دورههای بحرانی گذشته سهم بازار خود را افزایش دهد و مدیرعامل این شرکت تمایل دارد همین روند در برابر چالش تعرفهها نیز تکرار شود.