مدیرعامل فیلمنت: با سرمایهگذاری بیش از هزار میلیارد تومانی گلرنگ به سوددهی خواهیم رسید
مدیرعامل فیلمنت، در گفتوگو با زومیت اعلام کرد که سرمایهگذاری بیش از هزار میلیارد تومانی گروه صنعتی گلرنگ، فیلمنت را از زیاندهی به آستانه سوددهی رسانده و این پلتفرم را به یکی از پیشگامان صنعت VOD ایران تبدیل کرده است.
«علی سرتیپی»، تهیهکننده باسابقه سینما و مدیرعامل پلتفرم فیلمنت، در گفتوگویی اختصاصی با زومیت گفت که سرمایهگذاری بیش از هزار میلیارد تومانی گروه صنعتی گلرنگ، نقطه عطفی در مسیر رشد این پلتفرم ویدیویی داخلی (VOD) بوده است. به گفته وی، این سرمایهگذاری که ۶۴ درصد سهام فیلمنت را در اختیار گلرنگ قرار داده، در سال ۱۴۰۳ فیلمنت را از زیاندهی خارج کرده و به سوددهی نزدیک کرده است.
سرتیپی تاکید کرد الباقی سهام فیلمنت در دست او و دو تن دیگر از همکارانش است و اعلام کرد سهم اندکی برای بنیانگذار این مجموعه نیز کنار گذاشته شده است تا احترام او برای راهاندازی این پلتفرم حفظ شود.
سرتیپی با اشاره به همکاری دیرینهاش با گلرنگ در پروژههایی مانند پردیس سینمایی کوروش، افزود که تمرکز این گروه در دوران کرونا به توسعه VOD معطوف شد: «تا پیش از کرونا گروه گلرنگ چندان تمایلی به تاسیس VOD نشان نداشت اما بعد از شیوع این بیماری و سرنوشت نامعلوم سینماها و… گروه گلرنگ به این موضوع علاقهمند شد.» به گفته سرتیپی سریالهای پرمخاطب «جان سخت» و «در انتهای شب» که تا ۵۴ درصد مخاطبان ایرانی را جذب کردهاند، نتیجه مستقیم این سرمایهگذاری و تمرکز بر تولید محتوای باکیفیت بودهاند.
وی همچنین از رفع بخش عمده چالشهای فنی پلتفرم و برنامهریزی برای ارائه سرویسهای نوین خبر داد: «حالا که هیچ مشکلی در زمینه تولیدمحتوا نداریم قصد داریم که روی مواردی مثل موضوعهای فنی تمرکز کنیم و آنها را بهبود ببخشیم.»
سرمایهگذاری کلان گلرنگ نشاندهنده تغییر پارادایم در اقتصاد فرهنگ ایران است، جایی که گروههای صنعتی به جای تمرکز صرف بر تولید سنتی، به بازار رو به رشد VOD چشم دوختهاند. اخیرا گروه صنعتی میهن هم با راهاندازی استارنت وارد این بازی شده است. با این حال، موانعی مانند نقض کپیرایت در پلتفرمهایی نظیر تلگرام، رقابت نابرابر با صداوسیما، و ضعف زیرساختهای فنی و حقوقی، رشد پایدار این صنعت را تهدید میکنند.
در مقایسه با بازار جهانی، VODهای ایرانی از نظر تولید محتوا پتانسیل رقابت با نتفلیکس را دارند، اما بدون پیوستن به کنوانسیونهای کپیرایت مانند برن و سرمایهگذاری در فناوریهایی نظیر DRM (مدیریت حقوق دیجیتال)، شکاف با رقبای جهانی عمیقتر خواهد شد. تقویت زیرساختهای فنی و همکاری با نهادهای بینالمللی میتواند فیلمنت را به یک بازیگر منطقهای تبدیل کند.