مدیرعامل فیلمنت: مردم سریال ایرانی را بیشتر از خارجی دوست دارند، میتوانیم با نتفلیکس رقابت کنیم
مدیرعامل فیلمنت، در گفتوگو با زومیت اعلام کرد که رفع تحریمها میتواند سینمای ایران را به رقیبی برای نتفلیکس تبدیل کند؛ رقابتی که او باور دارد میتوان در آن برنده شد چرا که به گفته او مردم ایران سریالها و محتواهای ایرانی را بیشتر از محتواهای خارجی دوست دارند.
بهگزارش زومیت «علی سرتیپی»، تهیهکننده باسابقه سینما و مدیرعامل پلتفرم فیلمنت، در گفتوگویی اختصاصی با زومیت گفت: «اگر تحریمها برداشته شود، خیلی اتفاق خوبی است. حتی به امید خدا خودمان از نتفلیکس میزنیم جلو. سینمای ما جزو ده سینمای خوب دنیاست و حرف زیادی برای گفتن داریم. ما در مسابقات سینمایی بسیاری در برابر نتفلیکس و سایر غولهای صنعت سینما جوایز را بردهایم و باید به خودمان باور داشته باشیم.»
او تاکید دارد استقبال مردم از محتوای ایرانی بیشتر از محتوای خارجی است: «سینما جزو معدود محصولاتی است که همچنان مدل داخلیاش بیشتر طرفدار دارد.»
سرتیپی با اشاره به موضوعات بکر و نگاههای هنری فیلمسازانی مانند اصغر فرهادی که به گفته او سالها پیش از نتفلیکس پیشنهاداتی برای ساخت یک فیلم گرفته بود افزود که تزریق سرمایه خارجی، کارگردانانی مانند آیدا پناهنده و سامان مقدم و سایر هنرمندان توانای کشور را به خلق آثاری جهانی سوق خواهد داد.
سرتیپی پلتفرمهای VOD را مکمل سینمای سنتی دانست و گفت: «فیلمنت با تولید فیلمهای سینمایی، نه تنها رقیب سینما نیست، بلکه مکمل آن است.» او با اشاره به جذب سرمایه هزار میلیادر تومانی از گلرنگ تأکید کرد که آنها قصد دارند در سال جدید به سمت سوددهی حرکت کنند. وی همچنین از تمرکز فیلمنت بر نسل Z خبر داد: «نسل جوان مخاطب جدی ماست. سریال جان سخت برای نسل Z ساخته شده و فرم و زمان محتوا را بر اساس عادات آنها تغییر میدهیم. قرار است برای کودکان نیز فیلمنت بچهها ایجاد شود و یک سریال هشتاد قسمتی برای آنها در نظر گرفتهایم.»
مدیرعامل فیلمنت از برنامهریزی برای تولید محتوای کودک و ارتقای زیرساختهای فنی سخن گفت و تاکید کرد که رفع موانع مالی و فنی، جایگاه جهانی سینمای ایران را تقویت میکند.
ادعای رقابت با نتفلیکس ریشه در کیفیت تولیدات ایرانی و تقاضای نسل Z دارد، که بیش از ۶۰ درصد کاربران VOD ایران را تشکیل میدهند. رفع تحریمها میتواند فناوریهایی مانند استریمینگ ابری و هوش مصنوعی برای شخصیسازی محتوا را وارد کند، اما فیلترینگ و نبود قوانین کپیرایت، این پتانسیل را تهدید میکنند. مدلهای توزیع هیبریدی (اکران همزمان در سینما و آنلاین)، مشابه دیزنیپلاس، میتوانند همافزایی VOD و سینما را تقویت کنند؛ مدلی که فیلمنت هم امکان دارد به سمت آن حرکت کند. همکاری با پلتفرمهای منطقهای مانند شاهد نیز میتواند فیلمنت را به بازیگری بینالمللی تبدیل کند، مشروط بر بهبود زیرساختهای دیجیتال و پیوستن به کنوانسیونهای کپیرایت مانند برن.