مدیر سرشناس: اکثر تیمهای موفق شبیه «انتقامجویان» هستند
زمانی که پیتر دِنگ، سرمایهگذار، در شرکت OpenAI فعالیت میکرد، ساختن تیم را همچون حل یک معما میدانست؛ همهی قطعهها باید در جای درست خود قرار میگرفتند.
دنگ که پیشتر معاون محصولات مصرفی در OpenAI بود، در گفتوگویی در پادکست لنی گفت: «بهعنوان یک رهبر، باید تیم را بهدرستی شکل بدهید. باید تیم را مانند یک محصول در نظر بگیرید و بررسی کنید که برای پوششدادن همهی نیازها، به چه مهارتها و چه قطعههایی نیاز دارید.»
دنگ که اکنون شریک عمومی در شرکت Felicis Ventures است، پیشتر نقشی کلیدی در توسعهی چند محصول پرمخاطب ایفا کرده بود؛ از جمله ChatGPT، اپلیکیشن Messenger فیسبوک و سرویس Uber Reserve.
دِنگ تأکید میکند بهترین تیمهایی که در طول دوران حرفهایاش با آنها کار کرده، ترکیبی از افراد با مهارتهای گوناگون بودهاند: «تیمهایی که من در ساختشان نقش داشتم، مجموعهای از انتقامجویان بودند که قدرتهای ویژه و متفاوتی داشتند؛ اما در کنار هم، رهبر تیم است که اختلاف نظرها را مدیریت میکند و نهایتاً به بهترین نتیجه میرسد؛ چون هر عضو تیم بر یک موضوع خاص متمرکز است و نسبتبه آن وسواس دارد.»
مقالههای مرتبط
دنگ تیمهای خود را با رویکرد «حل مسئله» شکل میدهد. او ابتدا نیازهای برآوردهنشده را شناسایی و سپس افرادی را جذب میکند که بتوانند آن خلأها را پر کنند: «انگار در یک بازی نقشآفرینی هستید که هر شخصیت ابرقدرت متفاوتی دارد و شما باید یک ابرتیم بسازید که هرکدام در زمینهای خاص برجسته باشند.»
مدیر سرشناس میگوید: «داشتن ذهنیت رشد برای من خیلی مهم است؛ اینکه سازمانی بسازیم که افراد در آن اهل خودارزیابی باشند، بخواهند بهتر شوند، بازخورد بگیرند و بازخورد بدهند. این روند، بهنوعی قفل جدیدی را باز میکند که من در عمل آن را مؤثر دیدهام.»