نتفلیکس درآمد بالایی از مستند دارد؛ مستندی درباره احیای گور ایرانی – رسانه ایگرام

به گزارش خبرنگار مهر، فتحاله امیری کارگردان سینمای مستند درباره تازهترین فعالیتهای خود در حوزه مستندسازی گفت: در حال حاضر مشغول کار روی مجموعهای با عنوان «بازگشت گور ایرانی» هستیم که درباره معرفی مجدد گور ایرانی به پارک ملی کویر است. درباره احیای این گورخرها مجموعه مستند ۱۳ قسمتیای به کارگردانی مشترک با نیما عسگری را در دست تولید داریم.
وی افزود: مجموعه دیگری هم با عنوان «لحظههای وحشی ایران ۲» داریم که درباره لحظات ناب و منحصر به فردی است که در حیات وحش ایران میتوان مشاهده کرد.
این مستندساز درباره چالش آثار مستند برای عرضه به مخاطبان و تأثیر پلتفرمهای خانگی در این زمینه گفت: من فیلمی دارم با عنوان «در قلمرو افعی دمعنکبوتی» که در حال حاضر در پلتفرمهای بینالمللی مانند آمازون و اپلتیوی در دسترس مخاطبان قرار دارد و درآمد حاصل از عرضه آن هم نسبتا خوب بوده است. تا امروز بسیاری از ما مستندسازان این شعار را میدادیم که خانه مستند، تلویزیون است و تصور این بود که آثار مستند تنها در قاب تلویزیون امکان عرضه عمومی را دارند. اما واقعیت این است که همین امروز، سایت نتفلیکس درآمد بسیار بالایی از عرضه آثار مستند دارد.
وی ادامه داد: در ایران ما سایت هاشور را داریم که چون بهصورت تخصصی به آثار مستند اختصاص پیدا کرده، چندان بهصورت عمومی مورد مراجعه قرار نمیگیرد، اما پلتفرمی مانند فیلیمو و پلتفرم هایی اینچنین هم این ظرفیت را دارند که هنوز آنگونه که باید مورد استفاده قرار نگرفته اند. اگر این اتفاق رخ بدهد، قطعا مخاطب هم از آن استقبال میکند کمااینکه در مختصات تلویزیون هم همواره شبکه مستند در میان سه الی چهار شبکه پرمخاطب قرار داشته و بخش عمدهای از این استقبال هم مربوط به مستندهای حیات وحش است.
امیری تأکید کرد: از سوی دیگر، پلتفرمهای مجازی فرصت ویژهای هستند برای عرضه عمومی مستندهایی که هیچگاه فرصت نمایش از تلویزیون را به دست نمیآوردند. پلتفرمها در حال حاضر فضای آزادتری نسبت به تلویزیون برای عرضه محصولات مستند دارند و این دست آثار معمولا میتوانند مخاطب بیشتری را هم جذب کنند.
وی در پایان گفت: پخش مستند از این پلتفرم ها یک اقدام برد-برد است؛ یعنی هم مستندها منتفع میشوند و هم پلتفرم. آینده این رویکرد را همین امروز میتوان در شبکههای جهانی مانند نتفلیکس دید. پلتفرمی که امروز به صورت میلیون دلاری در حوزه مستندسازی سرمایهگذاری میکند و قطعا این نشاندهنده سودی است که از عرضه آثار مستند نصیبش میشود. تماشای فیلم مستند، امروز برای مخاطبان در جهان، مانند مطالعه یک کتاب و یا تجربه یک سفر است که میتوان از دل آن، چیزهای جدید بسیاری را یاد گرفت. مردم هم همواره بهدنبال یاد گرفتن و کسب اطلاعات تازه هستند.