هیولای رامنشدنی؛ اولین تجربه رانندگی با ابرخودرو آمریکایی کوروت ZR1
مهندسان آمریکایی با دقتی مثالزدنی نسل هشتم شورولت کوروت را به هیولایی با قدرت ۱۰۶۴ اسببخار و حداکثر سرعت ۳۷۵ کیلومتر بر ساعت تبدیل کردهاند. اما هیچ چیز جای تجربهی رانندگی واقعی با این خودرو را نمیگیرد؛ تجربهای که بالاخره روی پیست معروف «سرکیت آو د آمریکا» (COTA) در آستین تگزاس ممکن شد.
پیست COTA که از سال ۲۰۱۲ میزبان گرندپری آمریکا در مسابقات فرمول یک است، ۵٫۶ کیلومتر پیچ و خم نفسگیر دارد؛ جایی ایدئال برای محک زدن تواناییهای فنی کوروت ZR1، چه از نظر هندلینگ و چسبندگی در پیچها، چه در خط مستقیم طولانی آن که برای نمایش قدرت پیشرانه ساخته شده است.
چسبندگی در اوج سرعت
بهنوشتهی ورج، یکی از ویژگیهای کلیدی ZR1، میزان داونفورس (نیروی رو به پایین) است که نقش مهمی در عملکرد آن روی پیست دارد. این نیروی آیرودینامیکی باعث افزایش چسبندگی میشود، اما معمولاً با افزایش مقاومت هوا همراه است. به همین دلیل شورولت دو نسخهی مختلف از ZR1 عرضه کرده است.
مدل پایه، اسپویلری نسبتاً کوچک در انتهای صندوق دارد و برای ثبت حداکثر سرعت طراحی شده است. اما نسخهی ZTK با کیت آیرودینامیکی فیبرکربنی، از بال بزرگ عقب و قطعات آیرودینامیکی دیگر بهره میبرد که در ازای کاهش سرعت نهایی، نیروی داونفورس را به ۵۴۴ کیلوگرم میرساند که برای خودرو تولید انبوه عدد چشمگیری محسوب میشود.
در قسمت جلو ZR1، ورودی هوا جایگزین فضای صندوق جلو (Frunk) شده است و مسیر جریان هوا را از کاپوت به سمت شیشه جلو هدایت میکند تا دماغهی خودرو در سرعتهای بالا روی زمین بماند؛ موضوعی که در شتابگیریها کاملاً ملموس بود.
سرعت نهایی در عمل
رانندهی ZTK قبل از فشار کامل روی پدال گاز، یک دور شناسایی در پیست زده است تا تایرها گرم شوند. او در دور دوم و در مسیر مستقیم پشتی COTA به سرعت ۲۸۰ کیلومتر بر ساعت رسید و هنگام ترمزگیری، بیش از ۱٫۵ برابر شتاب گرانشی را تجربه کرد.
ترمزگیری با ۱٫۵ برابر شتاب گرانشی، حس چرخش جهان را منتقل میکند؛ انگار نیرویی قوی شما را از جا بکند و به دیوار زمان بکوبد. نیروی گریز از مرکز در پیچها هم چیزی کم ندارد و در دنبالهای از پیچهای راست، بیش از 1.3G فشار به بدن وارد میشود؛ جایی که گردن راننده واقعاً به چالش کشیده میشود.
تمام این اعداد با استفاده از ضبطکنندهی دادههای عملکرد داخل خودرو (Performance Data Recorder) ثبت شدهاند؛ سیستمی که تصویر HD از مسیر پیش رو را همراه با دادههای دقیق تلماتری ضبط میکند.
هیولایی در لباس دوستانه
آنچه بیش از همه رانندهی کوروت را شگفتزده کرد، این بود که با وجود چنین عملکردی در سطح جهانی، این خودرو هنوز هم شخصیتی آشنا و قابلپیشبینی دارد. فقط با یک دور، میتوان با اطمینان وارد پیچها شد، از مرز چسبندگی عبور کرد و بدون دردسر وارد پیچ بعدی شد.
سیستمهای پیشرفتهی کنترل کشش، پایداری و ترمز ضدقفل (ABS) نقش مهمی در حس اعتماد به کوروت ZR1 دارند. برخلاف گذشته که این سیستمها برای راننده مزاحم بودند، حالا در ZR1 باعث افزایش سرعت میشوند و فقط با چشمکزدن چراغها روی داشبورد حضور خود را نشان میدهند. حتی با فعال بودن این سیستمها، هنوز هم میتوان انتهای خودرو را در پیچها کمی لغزاند و با قدرت از آنها خارج شد.
تنها نقطه ضعف؛ کابین قدیمی
یک نکتهی منفی در مورد ZR1 وجود دارد؛ این مدل ابتدا بهعنوان نسخهی ۲۰۲۵ عرضه میشود و متأسفانه هنوز از طراحی داخلی قدیمی کوروت بهره میبرد. طرحی که با ردیف نامتعارف دکمهها، کابین را به دو بخش جدا تقسیم میکند.
مقالههای مرتبط:
باید اشاره کنیم کوروتهای ۲۰۲۶ تغییراتی چشمگیر در کابین خواهند داشت که از جمله میتوان به نمایشگر سهگانهی جدید و طراحی ارگونومیکتر اشاره کرد. خوشبختانه ZR1 نیز از این بهروزرسانی بهرهمند میشود، اما باید تا اواخر امسال منتظر ماند.