یک مطالعه: هوش مصنوعی گوگل آمار کلیک وبسایتها را کاهش میدهد
گوگل طی سالهای اخیر سرمایهگذاری گستردهای روی قابلیتهای هوش مصنوعی در بخش جستوجو انجام داده، اما به نظر میرسد این نوآوریها بیش از همه به نفع کاربران تمام شده است؛ نه وبسایتها و ناشران.
مطالعهای جدید نشان میدهد قابلیت AI Overview که خلاصهی هوش مصنوعی در نتایج جستوجو را نشان میدهد، باعث کاهش چشمگیر کلیک روی لینکها و ادامهی جستوجو در گوگل شده است.
بر اساس دادههای مرکز پژوهشی Pew که رفتار ۹۰۰ کاربر آمریکایی را در ابتدای سال جاری تحلیل کرده، نتایج هوش مصنوعی تأثیر قابلتوجهی بر تعامل کاربران با نتایج جستوجو گذاشتهاند.
- تنها ۸ درصد کاربران روی نتایجی کلیک کردهاند که خلاصهی هوش مصنوعی داشتند، در حالی که این عدد برای نتایج معمولی ۱۵ درصد است؛ کاهشی نزدیک به ۵۰ درصد.
- فقط یک درصد کاربران روی لینکهایی کلیک کردهاند که مستقیماً درون AI Overview نمایش داده میشود.
- در ۲۶ درصد مواردی که AI Overview نمایش داده شده، کاربران پس از مشاهدهی خلاصه، جستوجو را متوقف کردهاند. در نتایج جستوجوی سنتی این عدد ۱۶ درصد است.
آمار مذکور همراستا با شکایتهایی هستند که بسیاری از ناشران در ماههای گذشته دربارهی افت ترافیک از گوگل مطرح کردهاند. گوگل مدعی است که همچنان لینکها را «بهصورت برجسته» نمایش میدهد، اما آمار نشان میدهد کاربران علاقهای به کلیککردن روی آنها ندارند.
در پاسخ به گزارش، گوگل به رسانههایی چون The Register میگوید کاربران بهطور طبیعی به قابلیتهای هوش مصنوعی جذب میشوند و روششناسی Pew را زیر سؤال برد.
مقالههای مرتبط
در گزارشی دیگر آمده که ترافیک جهانی جستوجوی اینترنتی کاربران در یکسال منتهی به ژوئن ۲۰۲۵ (خرداد و تیر)، حدود ۱۵ درصد کاهش یافت. گوگل در واکنش و بدون ارائهی آمار رسمی میگوید کاهش چشمگیری در کلیکهای خروجی مشاهده نکرده است.
بسیاری از ناشران و رسانهها پیشتر گفتهاند AI Mode «مصداق بارز سرقت محتوای وب است»؛ چون اطلاعات را بدون ارجاع کامل یا نیاز به کلیک در اختیار کاربران قرار میدهد. این وضعیت چالشی جدی برای آیندهی اقتصاد محتوا در فضای وب به شمار میرود.