تکنولوژی

۲۲ سال از تولد فروشگاه آیتونز اپل گذشت

اپل در ۲۸ آوریل سال ۲۰۰۳ (۸ اردیبهشت ۱۳۸۲) با راه‌اندازی فروشگاه دیجیتال آیتونز (iTunes Store) تحولی در صنعت موسیقی دیجیتال ایجاد کرد. پلتفرمی که ابتدا فقط برای کاربران مک دردسترس بود، با استقبال بی‌سابقه‌ای روبه‌رو شد و فقط در ۱۸ ساعت اول، بیش از ۲۷۵ هزار قطعه موسیقی از آن خریداری شد. این عدد آغاز مسیری بود که طی دو هفته به فروش ۲ میلیون قطعه موسیقی رسید.

مدیرعامل وقت اپل یعنی استیو جابز، با امضای قراردادهایی با ناشران بزرگ موسیقی بستری فراهم کرد که کاربران بتوانند فقط با پرداخت ۰٫۹۹ دلار، آهنگ دلخواه خود را خریداری کنند. نسخه‌ی ویندوز فروشگاه نیز تا پایان همان سال منتشر کرد تا دایره‌ی کاربرانش گسترش یابد.

آیتونز تا سال ۲۰۰۸ به بزرگ‌ترین فروشنده‌ی موسیقی در ایالات‌ متحده تبدیل شد و در سال ۲۰۱۰ با درآمدی بیش از یک میلیارد دلار، عنوان بزرگ‌ترین فروشگاه موسیقی جهان را به‌دست آورد.

اما iTunes Store فراتر از موسیقی بود. قبل‌ از راه‌اندازی اپ‌استور این فروشگاه محلی برای دانلود اپلیکیشن‌ها، کتاب‌های دیجیتال، پادکست‌ها، فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی نیز به‌شمار می‌رفت.

مقاله‌های مرتبط:

با فراگیر شدن سرویس‌های استریم موسیقی مثل اسپاتیفای که در سال ۲۰۱۱ به بازار آمریکا وارد شد، محبوبیت خرید مستقیم آهنگ‌ها کاهش یافت. اپل نیز برای پاسخ به این روند در سال ۲۰۱۵ سرویس اپل موزیک را راه‌اندازی کرد و مسیر جدیدی در پیش گرفت.

امروزه فروشگاه آیتونز همچنان برای کاربرانی که به خرید موسیقی علاقه دارند، در دسترس قرار دارد؛ هرچند اپلیکیشن آن در مک‌ به زیرمجموعه‌ای در اپلیکیشن Apple Music انتقال یافته است و سایر خدمات ازجمله پادکست و فیلم نیز در اپ‌های جداگانه‌ای قرار گرفته‌اند.

تیم تحریریه ایگرام

تیم تحریریه ایگرام با تجربه سال‌ها فعالیت حرفه‌ای در حوزه‌هایی مانند اقتصاد دیجیتال، فناوری، کسب‌وکار، گردشگری و هنر، محتوایی دقیق، به‌روز و قابل اعتماد تولید می‌کند. ما با همکاری کارشناسان سئو و رعایت اصول روزنامه‌نگاری مدرن، هزاران مقاله علمی و خبری منتشر کرده‌ایم تا نیازهای اطلاعاتی مخاطبان را به بهترین شکل پاسخ دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا